søndag den 19. april 2015

Grydebrød

Jeg kom forsent med at lave surdej til mit eget rugbrød, så vi må spise købe rugbrød.
Men så ville jeg prøve at bage et Grydebrød, det har jeg ikke prøvet før.
Vi er kun tre herhjemme så jeg skal "skrue" ned for mængden af hjemmebagt brød.

Derfor kun en lille portion:
~ 20 g gær, røres ud i 7 dl lunken vand.
Ca. 1 kg mel, til dette brød har jeg brugt sigtemel.
Hæve til dobbelt størrelse, del i to, lav kugler.
Hæv ca 30 min.

Jeg fik en støbejernsgryde til jul, det var første gang jeg prøvede at bage i den.
Den blev sat i ovnen, og denne tændt på 230 gr.

Da ovnen var klar, lagde jeg det ene brød i, pendlede med æg, kunne nok undlades, men jeg har jo så mange æg.

20 min med låg på, 15 min uden låg.
Læg låget i bunden af ovnen, så det er varmt til brød nr. 2.

       

       

       
  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar