søndag den 30. november 2014

Brunkager

Jeg SKAL bage brugkager, ligemeget hvor travlt jeg har, det kan simplethen ikke blive jul før de er bagt.
Jeg starter allerede i november, for dejen har godt af at "sætte sig", det har ligget 3-4 uger i køleskabet.
"Rullerne" som de har ligget i køleskabet, jeg havde faktisk 10 ruller i år.

Skæres i skiver.

De er lidt uens i faconen, men pyt de smager godt.


Dejen - dobbelt portion:
500 g margarine
400 g sukker
600 g sirup

4 tsk potaske
4 spsk koldt vand
2 tsk nelliker
4 tsk kanel
80 g sukat
150 finthakkede mandler
Men end 1 kg hvedemel, der kommes i til man kan samle dejen til rullerne.

Margarine, sukker og sirup varmes i en gryde, derefter afkøles til det er lunken.
Potaske + vand røres sammen, tilsæt nelliker, kanel, sukat og mandler.
Blandes med sukker-sirupsmassen.
Røres sammen med mel.
Dejen trilles til stænger.
Opbevares i køleskab(3-4 uger)
Skæres i tynde skiver.
Bages ved 200 gr. i ca. 8 min., øverst i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar