lørdag den 21. februar 2015

Hjemmebagt rugbrød

Vi elsker det, kan faktisk ikke leve uden mit hjemmebagt rugbrød. Drengene er ikke vild med det, der er for mange kerner i. Jeg kan opskriften udenad, så den får i her:
Jeg starter tirsdag med at røre surdej, jeg har prøvet med at gemme surdej, men det fungerer ikke for mig, så derfor laver jeg det selv.
Tirsdag: kærnemælk ca. 200 ml. En knasp gær, ca 12,5 g. Lidt salt. Rør rugmel i men dejen skal være lind.
Jeg rør lidt, eller også glemmer jeg, kærnemælk og rugmel i.
Fredag: 9 dl lunken vand i røremaskinen, heri blandes alt surdej.
To spsk fulde salt.
To spsk honning.
550 g rugmel.
350 g rugkerner. 
Lad det stå til næste morgen.
Lørdag: hæld en øl(malt, hvidtøl, eller mands øl) 330 ml i dejen.
Tilsæt: 800 g kerner, rugkerner, solsikkekerner, hørfrø, græskarkerner, mandler eller hvad du har.
Rør det længe og godt.
Lad det stå 5 timer.
Hæld det i formene, lad det igen stå mindst 3 timer.
Prik dem med en pind før de kommer i ovnen, eller løfter skorpen sig, når man prikker, laver man ligesom skorsten.
Bag i 1,15 time, på 175 gr.
Pak brødene ind i opvredet rent viskestykke, så skorpen ikke bliver u-spiselig hård, og lad dem ligge til næste dag. 

                       

                       

                       
    
    
       

Ingen kommentarer:

Send en kommentar